NÕUANDEID DETAILPLANEERINGU KOOSTAMISEKS

⌘K
  1. Home
  2. Docs
  3. NÕUANDEID DETAILPLANEERIN...
  4. 6. DETAILPLANEERINGU KEST...
  5. 6.4. DETAILPLANEERING JA ...
  6. 6.4.2. PROJEKTEERIMISTING...
  7. 6.4.2.2. PROJEKTEERIMISTINGIMUSTE AVALIK MENETLEMINE

6.4.2.2. PROJEKTEERIMISTINGIMUSTE AVALIK MENETLEMINE

Ehitusseadustiku kohaselt on projekteerimistingimuste avatud menetluse korraldamine kohalikule omavalitsusele kohustuslik siis, kui alal on kehtiv detailplaneering. Juhul kui kehtivat detailplaneeringut ei ole – olenemata sellest, kas seda pole koostatud vĂ”i on see kehtetuks tunnistatud –, siis edasises menetluses ei lĂ€htuta projekteerimistingimuste andmisel korrast, kus peab rakendama avatud menetlust. Praktikas projekteerimistingimuste avatud menetlusest tihti loobutakse.

Kuidas tagada sealjuures avalik huvi ja vĂ€listada vĂ”imalik negatiivne mĂ”ju naaberkinnistutele ja avalikkusele?1NĂ€ide: Riigikohtu juhtum, kus maaomanik soovis loobuda detailplaneeringu elluviimisest ehk kolme eraldiseisva Ă€rihoone kavandamisest, sooviga rajada nende asemele ĂŒhe suure kaubandushoone. Kohalik omavalitsus tunnistas planeeringu kehtetuks ja menetles krundi ehitusĂ”iguse taotlust edasi lĂ€bi projekteerimistingimuste. Naaberkinnistu omanik esitas halduskohtule kaebuse, tuues vĂ€lja et kohaliku omavalitsuse kehtetuks tunnistamise otsuse juures oli ainsaks pĂ”hjenduseks, et kinnistu omanik ei soovi enam planeeringu lahendust ellu viia. Sealjuures pole analĂŒĂŒsitud avalikke huve, pole pĂ”hjendatud, kuidas suur kaubandushoone piirkonda mahuliselt ja arhitektuurselt sobitub ning kohalik omavalitsus pole hinnanud, kas selle jĂ€rele on ĂŒldse vajadus. Lisaks vĂ”ib eeldada, et rajatav kaubanduskeskus toob piirkonda juurde rohkem lĂ€bivat liiklust, mille osaline parkimine hakkab koormama naaberkinnistute juurdepÀÀsu teid, samuti varjab uus kavandatav hoone varjab enam valgust, kasvab mĂŒratase  ja hoone tervikuna ei sobitu miljöösse. https://www.riigiteataja.ee/kohtulahendid/fail.html?id=269397068

Viites kirjeldatud nĂ€ite puhul ei ole teada, kuidas reguleeris ĂŒldplaneering antud kinnistu edasist planeerimisĂ”igust, aga see nĂ€itlikustab selgelt, millised mĂ”jud vĂ”ivad avalduda naaberaladele kohaliku omavalitsuse seisukohalt nĂ€iliselt vĂ€ikeste muudatuste kaudu hoonete liitmisel ja kasutusfunktsiooni tĂ€psustamisel. LĂ€bi projekteerimistingimuste kavandatud kaubanduskeskus muutis eelnevalt kehtinud detailplaneeringu lahendust olemuslikult ja maaomanik avaldas juba ka detailplaneeringu kehtetuks tunnistamise otsuse juures oma soovi kavandada varem planeeritud hoonete asemel kaubanduskeskust. Antud nĂ€ite puhul vĂ”ib öelda, et kohalik omavalitsus ei kaalunud piisavalt kehtetuks tunnistamise otsuse juures uue lahenduse olemust ning ei pĂ”hjendanud avalikult, miks eelistati projekteerimistingimusi detailplaneeringule. Projekteerimistingimuste menetlust ei viidud lĂ€bi avatud menetlusena.

Kohaliku omavalitsuse vĂ€itel on haldusmenetluse seaduse kohane avatud menetlus keerukam ja ebamugavam kui planeerimisseaduse kohane avaliku vĂ€ljapaneku korraldamine. NĂ€iteks on avatud menetluses rohkem valikuid ja vaheotsuseid, millele tuleb tĂ€helepanu pöörata – kasvĂ”i see, millal peab ja millal ei pea korraldama avalikku arutelu.

Planeerimisseaduse, ehitusseadustiku ja haldusmenetluse seaduse alusel tehtavaid haldusotsuseid menetlevad kohalikus omavalitsuses erinevad spetsialistid. Samuti on seadustes kasutatav terminoloogia mĂ”nevĂ”rra erinev planeerimisseadusest. Nende koostöö ja selge halduspraktika on vĂ€lja kujunemata. Osapooltele oleks lihtsam kui menetlused oleks tĂ€pselt samad, mitte lihtsalt sarnased. SeetĂ”ttu pĂŒĂŒtakse avatud menetlust pigem vĂ€ltida.

Projekteerimistingimuste avaliku menetluse otsus tuleb teha eelkÔige avaliku huvi olemasolust lÀhtuvalt.

Ülevaatlik oleks kui projekteerimistingimustele lisatakse detailplaneeringu lihtsustatud pĂ”hijoonise sarnane skeem. Peamiseks kĂŒsimuseks on, kes peaks vastava skeemi koostama. Tundub loogilisena, et vastav skeem lisatakse projekteerimistingimuste vĂ€ljastamise taotluse juurde. Selgitava skeemi saab aga lisada nii taotleja oma soovi selgitamiseks, kui ka otsuse koostaja projekteerimistingimuste selgitamiseks. Erinevalt detailplaneeringu algatamise ettepanekust on projekteerimistingimuste nĂ€ol tegemist lĂ”pliku haldusaktiga, mis on vĂ”rreldav kehtestatud detailplaneeringuga. SeetĂ”ttu peab projekteerimistingimuste tingimuslik osa ja skeem olema omavahel kooskĂ”las ja eelduslikult kohaliku omavalitsuse koostatud.

Kuigi suure tĂ”enĂ€osusega puudub paljudes kohalikes omavalitsustes vastav vĂ”imekus, siis tuleb eelnevast lĂ€htudes kaaluda, kas selle ĂŒlesande delegeerimine taotlejale on asjakohane.

LĂ€htekohti kaalumiseks:

  • Detailplaneeringu tĂ€psustamisel projekteerimistingimustega kehtib ehitusseadustikus avatud menetluse nĂ”ue. Avatud menetlust on mĂ”istlik rakendada ka detailplaneeringu asendamisel projekteerimistingimustega.
  • Ülevaatlik oleks kui projekteerimistingimustele lisatakse detailplaneeringu lihtsustatud pĂ”hijoonise sarnane skeem, mis selgitab hoone asukoha kavandamise vĂ”imalusi ja vajadusel selgitab muid olulisi nĂ”udeid (nt juurdepÀÀs, liikluskorraldus, haljastus jms). Kuna paljudes kohalikes omavalitsustes pole vĂ”imekust sellist dokumenti koostada, siis tuleb kaaluda, kas on Ă”igustatud ja kuidas on vĂ”imalik selle ĂŒlesande delegeerimine taotlejale.

Tags , , , ,