NÕUANDEID DETAILPLANEERINGU KOOSTAMISEKS

⌘K
  1. Home
  2. Docs
  3. NÕUANDEID DETAILPLANEERIN...
  4. 5. DETAILPLANEERINGU RUUM...
  5. 5.2. RUUMILAHENDUSE KUJUN...
  6. 5.2.4. RUUMILAHENDUSE KAA...
  7. 5.2.4.2. ELAMUALAD

5.2.4.2. ELAMUALAD

Uute elamute ja elamupiirkondade detailplaneeringute koostamise puhul eelistada mitmekesise ja kvaliteetse elukeskkonnaga piirkondade kavandamist, mis vĂ”imaldaks atraktiivset avalikku ruumi, multifunktsionaalset keskkonda ja ka kĂ€idavaid vahemaid. Oluline komponent elamupiirkonna mitmekesisusest on sotsiaalne mitmekesisus. Uute elamupiirkondade planeerimisel tuleb arvestada erinevas vanuses elanikele vajaliku sotsiaalse infrastruktuuri osade, ĂŒhistranspordi vĂ”imaluste, avaliku ruumi ja kohalike keskuste arenguga.

Kvaliteetset elukeskkonda ei taga ainuĂŒksi formaalne lĂ€htumine ĂŒldplaneeringus toodud minimaalsest krundisuurusest, paigutades alale maksimaalselt ĂŒhesuuruseid krunte nagu kinnisvarabuumi ajal ehitatud ĂŒmbrusega seostamata pĂ”llukĂŒlades. Hea detailplaneeringu koostamisel tuleb analĂŒĂŒsile toetudes kohapĂ”hiselt arvestada olemasolevate teedega, reljeefiga ja maastikumustriga, samuti mĂ”istliku ja sÀÀstliku maakasutuse pĂ”himĂ”ttega.

Ehitatavad hooned ja rajatised peavad sobima ĂŒmbritsevasse keskkonda ja harmoneeruma omavahel proportsioonide, mahtude ning vĂ€lisviimistlusmaterjalide poolest. Elamute planeerimisel ja projekteerimisel olemasolevas vĂ€ljakujunenud elamupiirkonnas tuleb reeglina lĂ€htuda konkreetse asumi hoonestuslaadist, sh hoonete ning hoonegruppide vahelise kauguse mÀÀramisel vĂ€ljakujunenud ruumistruktuurist sh krundistruktuurist. Kui tegemist on vaikse aedlinna piirkonnaga ja kavandatakse uut hoonestust selle tihendamiseks, tuleb hoonestuse kavandamisel arvestada ĂŒmbritsevate elamute elukvaliteedi pĂŒsimisega (hoovialade privaatsus, piisava haljastuse sĂ€ilitamine) ja vÀÀrtustada olemasolevat elukeskkonda. KĂ”ik muutused tuleb kavandada selliselt, et naaberkruntide elukeskkond ei halveneks.

Oluline ja lĂ€bipaistvust vajav kaalutlemise lĂ€htekoht vĂ”imaluste, vastutuse ja kohustuste jagamisel on proportsionaalsus – nĂ€iteks mida suurem on arendusala ja ĂŒldjuhul ka lĂ€bi selle piirkonda lisanduvate elanike arv, seda suurema osaga sellest alast peab panustama avalike hĂŒvede ja avalikult kasutatavate alade, sh rohealade loomisesse .

Piisava avaliku ruumi olemasolu, sĂ€ilitamine ja tekitamine on oluline tagada nii uutes kui ka varem detailplaneeritud, kuid projekteerimata ja vĂ€lja ehitamata elamupiirkondades, mille sisse vĂ”i kĂŒlge vĂ€iksemale alale mĂ”ne krundi detailplaneeringu koostamisel suurem pilt enamasti puudub vĂ”i ei ole tervikpilt enam ajakohane. Sama kehtib ka ĂŒksiku elamukrundi detailplaneerimisel olemasolevasse elamupiirkonda, nt hoone juurdepÀÀsude sidumine jalgteedega, ĂŒhiskasutatavate lĂ€bikĂ€ikude tagamine vms. Planeerimisel tasub lĂ€bi mĂ”elda nii see, kuidas on elanikele tagatud juurdepÀÀs ĂŒmbritsevatele puhkealadele kui ka tĂ€iendava rekreatsiooniruumi vajadus ala sees.1NĂ€ide Keila linna loodeosas ellu viidud detailplaneeringute lahendusest, kus elamukruntide vahelt planeeriti kitsad juurdepÀÀsuteed Keila terviseradade rohealani, et tagada piirkonna elanikele rekreatsioonivĂ”imalused. Teed planeeriti looklevad ja maastikku jĂ€rgivad. Lisaks eriilmelisele eluhoonestusele kavandati piirkonda ka lasteaed ja ĂŒldkasutatavad rohealad.

Nii uute kui olemasolevate elamualade detailplaneerimisel tuleb reeglina ette nĂ€ha kas piisav ruum jalg- ja rattaliiklusele ning haljastusele ĂŒldjuhul mĂ”lemal pool sĂ”iduteed vĂ”i kĂ”rvaltĂ€navatel jagatud tĂ€navaruumi pĂ”himĂ”ttel rahustatud liiklusega tĂ€navad, kus jalakĂ€ija liikumine sĂ”iduteel tehakse ohutuks liikluskorralduslike vĂ”tete abil.2„KĂ”ige vĂ€iksemad tĂ€navad töötavad tĂ€nu oma lihtsusele. Need on avalikud ruumid, mida kĂ”ik kasutajad jagavad omavahel vĂ”rdselt ning mis arvestavad nii inimese kui ka auto ruumivajadusega, samal ajal jĂ€tavad need vĂ”imaluse ka loodusele. KĂ”ige vĂ€iksemad tĂ€navad on mitmekĂŒlgsed: lisaks autoliikluse lĂ€bilaskmisele on esindatud nii looduse kui ka inimeste eriilmelised vajadused. Pealiskaudse mulje alusel vĂ”ib arvata, et olukord vajab nĂŒĂŒdisajastamist, kuid lihtsameelne sekkumine kipub ĂŒldjuhul probleeme rohkem tekitama kui neid lahendama.“ MĂŒĂŒripeal, A. KĂ”ige vĂ€iksemad tĂ€navad. Sirp 23.02.2018. https://sirp.ee/s1-artiklid/arhitektuur/koige-vaiksemad-tanavad/ KĂ”nniteed, kergliiklusteed ja jagatud tĂ€navaruumid tuleb alati siduda olemasoleva jalgratta- ja jalgteede ning radade vĂ”rgustikuga.

Tags , , , ,