Multifunktsionaalne
Multifunktsionaalsus tähendab maakasutuse mitmeotstarbelisust, mis võimaldab kodukoha läheduses pakkuda sotsiaalseid ja äriteenuseid, tagab võimalikult paljude ökosüsteemi teenuste toimimise ning pakub võimalust veeta vaba aega (sh vabas õhus). Oluline on ka töökohtade olemasolu kodukoha läheduses. Head lahendust saab lihtsasti ja ressursse säästvalt kohandada vastavalt muutuvatele ühiskondlikele, looduslikele ja majanduslikele tingimustele.

EESMÄRK
Mõeldes läbi planeeringulahendust, peab kavandatav maakasutus olema mitmeotstarbeline ja arvestama erinevate teenustega kodukoha läheduses jalutuskäigu või rattasõidu raadiuses (vt ka ligipääsetavus), kui kasutajate hulk seda võimaldab. Igas planeeringus tuleb arvestada võimalikult paljude ökosüsteemi teenuste toetamisega. Samuti peab planeeringutes toetama kohandatava ja tulevikukindla taristu ja hoonete ning innovatsiooni soodustava keskkonna arendamist.

KONTROLLKÜSIMUSED
Kontrollküsimused on suunavad ning aitavad kaalutleda üld- ja detailplaneeringu kestlikkust ja kvaliteeti, ent ei anna planeeringule kvantitatiivset hinnangut. Küsimused on kasulikud eelkõige planeeringu algatamise etapis. Lugemise lihtsustamiseks on küsimused jaotatud keskkonna, sotsiaalmajanduslike ja kultuuriliste aspektide alla. Kontrollküsimuste alalehel saab küsimustega tutvuda teemade lõikes ning need interaktiivseks täitmiseks alla laadida.
Kontrollküsimused (21)
Keskkonna aspekt
- Kas eelisjärjekorras arendatakse seni kasutuses olnud alasid, et minimaalselt hõivata looduslikku maad?
- Kas hajaasustuse planeeringulahendus võimaldab taastuvenergia kasutamist (sh võrguvälisena)?
- Kas tiheasustuspiirkonda planeeritaval lahendusel on kaalutud säästlike müra tõkestavate lahenduste kasutamist?
- Kas planeeringulahendus arvestab maastiku- ja loodusväärtustega (väärtuslikud loodusmaastikud sh metsad, mereäärsed alad, mitmekülgseid maastikuelemente sisaldavad põllumaastikud jne) võimendades nende positiivseid mõjusid?
- Kas rohe- ja sinivõrgustiku toimivus on tagatud (nt sidususe olemasolu, mitmekesine ja mitmerindeline haljastus, metsasus vähemalt 50%)? Vt ka ringsus planeerimises ja elurikkus planeerimises lühijuhendeid.
- Kas tehnilise taristu ja looduslike protsesside toetamiseks ning kliimakindluse suurendamiseks on kavandatud looduspõhiseid lahendusi (nt sademeveekäitlus, roheseinad ja -katused)?
- Kas uue tehiskeskkonna kavandamisel väärtustatakse olemasolevat taimestikku ja kasutatakse elurikkust tagavaid looduspõhiseid lahendusi (vegetatsiooni taastamine)?
Sotsiaalmajanduslik aspekt
- Kas on arvestatud universaaldisani põhimõtetega, et tagada ruumi turvalisus ja kasutamismugavus (eri liikujagrupid, mh vaegliikujad, eri vanusegrupid) ning kõigi kogukonnaliikmete juurdepääs ja kaasatus? Planeering peaks võimaldama igast hoonest liikuda äärekivideta mööda jalgteid, rattateid mööda kõigisse planeeritud hoonetesse, ühistranspordi peatustesse, parkidesse ning külgnevatesse tänavatesse. See tagab füüsilise ligipääsu planeeringu sees ning planeeringu ümbruses. Kõnniteede puhul peaks olema tagatud vähemalt 2 meetri laiune puhas liikumisruum (sh ei tohi olla poste, auke jms), sõiduteedega lõikumisel on oluline allalastud äärekivi.
- Kas planeeringulahendus on mitmeotstarbeline ja terviklik (äri- ja tootmismaad, kõrvalsihtotstarve EK I korrustel jne), et toetada majanduslikku arengut ja vähendada sundliikumisi? Vt ka ringse planeerimise lühijuhendit.
- Kas on kavandatud võimalused elektrisõidukite laadimispunkti rajamiseks või ligipääs olemasolevale punktile mõistlikul kaugusel?
- Kas tänavaruumi kujundamisel on kasutatud liikluse rahustamise ja liiklusohutust tõstvaid meetmeid?
- Kas planeeringulahendus tihendab või hajutab asustust/teenuseid? (teenuste tihedus suurendab piirkonna aktraktiivsust ja optimeerib teenuste kasutamist) Kas planeeringulahendus säilitab olemasolevate teenuste ja kaupade kättesaadavuse?
- Kas olemasolevat tehnilist ja sotsiaalset taristut on tasuvuse suurendamiseks ja energiatarbe vähendamiseks optimaalselt ära kasutatud?
- Kas planeeringulahendus parandab ligipääsetavust ja sidusust, soodustades ühenduvust erinevate sihtkohtade vahel?
- Kas planeering on sidus ümbritsevate teedega? Planeering peab arvestama olemasolevate teede suundadega. Planeering ei tohi pikendada liikumisi läbi planeeritava ala, aga peab arvestama aktiivsete liikumisviisidega. Planeering peab suurendama ümbritseva ja planeeritava keskkonna elukohtade, töökohtade ja teenuste lokaalset kättesaadavust (mida tihedam teedevõrk ja asustus, seda parem tulemus).
- Kas on tagatud eriliigiliste transpordiviiside sidusus ja lahendus toetab multimodaalsust? Kõige olulisem multimodaalsus on jala ning ühistransport. Ühistransporidi peatused, mis on omavahel seotud, ei tohi paikneda kaugemal kui 400 meetrit, ristmikel 200 meetrit üksteisest.
- Kas kohaliku tasandi teenusteni on kavandatud turvaline ja katkematu taristu jalgsi- ja rattaga liikumiseks (haridus, toidupoed, toitlustus, vabaaeg, sh pargid)?
- Kas avaliku liikumisruumi kavandamisel on rakendatud kuritegevust leevendavaid meetmeid? (nt tupikteede puudumine, tänavavalgustus)
- Kas planeeringulahendus võimaldab kohalikke ressursse ära kasutada (nt muld, pinnas, jääkenergia, kaevandusvesi) ja väärindada (nt ehitusjäätmed), et suurendada kohalike tootjate konkurentsivõimet? Vt ka ringsus planeerimises lühijuhendit.
Kultuuriline aspekt
- Kas on kasutatud täiendavaid kaasamis- ja osalusplaneerimise meetodeid lisaks planeerimisseaduse miinimumnõuetele (nt kogukondade kaasamise tase lähtuvalt kaasamishierarhiast, kaasav kujundus, ettepanekutega arvestamine)? Vt ka kuuluvustunde lühijuhendit
- Kas planeeringulahendus sisaldab olemasoleva hoonestuse kasutamist uusehituse asemel või integreerib olemasolevat uuega?
Kontrollküsimused (25)
Keskkonna aspekt
- Kas planeeringulahendus sisaldab multifunktsionaalset ja jätkusuutlikku maakasutust (tihedus, rohealad, avalikud alad)?
- Kas rohe- ja sinivõrgustiku toimivus on tagatud (nt sidususe olemasolu, mitmekesine ja mitmerindeline haljastus, metsasus vähemalt 50%)? Vt ka ringsus planeerimises ja elurikkus planeerimises lühijuhendeid.
- Kas eelisjärjekorras arendatakse seni kasutuses olnud alasid, et minimaalselt hõivata looduslikku maad?
- Kas tehnilise taristu ja looduslike protsesside toetamiseks ning kliimakindluse suurendamiseks on kavandatud looduspõhiseid lahendusi (nt sademeveekäitlus, roheseinad ja -katused)?
- Kas uue tehiskeskkonna kavandamisel väärtustatakse olemasolevat taimestikku ja kasutatakse elurikkust tagavaid looduspõhiseid lahendusi (vegetatsiooni taastamine)?
- Kas hajaasustuse planeeringulahendus võimaldab taastuvenergia kasutamist (sh võrguvälisena)?
- Kas planeeringulahendus tagab minimaalse valgusreostuse ja müratekke?
- Kas tiheasustuspiirkonda planeeritaval lahendusel on kaalutud säästlike müra tõkestavate lahenduste kasutamist?
- Kas kavandatav planeeringulahendus arvestab kliimamuutuse mõjudega, st on kliimakindel (intensiivsed sajud, põuad, tormipäevade arvu suurenemine, veetaseme tõus, kuumasaared)?
Sotsiaalmajanduslik aspekt
- Kas on arvestatud universaaldisani põhimõtetega, et tagada ruumi turvalisus ja kasutamismugavus (eri liikujagrupid, mh vaegliikujad, eri vanusegrupid) ning kõigi kogukonnaliikmete juurdepääs ja kaasatus? Planeering peaks võimaldama igast hoonest liikuda äärekivideta mööda jalgteid, rattateid mööda kõigisse planeeritud hoonetesse, ühistranspordi peatustesse, parkidesse ning külgnevatesse tänavatesse. See tagab füüsilise ligipääsu planeeringu sees ning planeeringu ümbruses. Kõnniteede puhul peaks olema tagatud vähemalt 2m laiune puhas liikumisruum (sh ei tohi olla poste, auke jms), sõiduteedega lõikumisel on oluline allalastud äärekivi.
- Kas planeeringulahendus on mitmeotstarbeline ja terviklik (äri- ja tootmismaad, kõrvalsihtotstarve EK I korrustel jne), et toetada majanduslikku arengut ja vähendada sundliikumisi? Vt ka ringse planeerimise lühijuhendit.
- Kas on kavandatud võimalused elektrisõidukite laadimispunkti rajamiseks või ligipääs olemasolevale punktile mõistlikul kaugusel?
- Kas planeeringulahendus tagab mugava ja ohutu juurdepääsu kõnni- ja rattateedega, võimaldades lühima katkematu liikumisteekonna?
- Kas planeeringulahendus asub välja kujunenud piirkonnas, kus on olemas varustatus igapäevaste teenustega (veevarustus, kanalisatsioonilahendus, ühistranspordiühendus), sh toetab asustuse tihendamist?
- Kas olemasolevat tehnilist ja sotsiaalset taristut on tasuvuse suurendamiseks ja energiatarbe vähendamiseks optimaalselt ära kasutatud?
- Kas planeeringulahendus parandab ligipääsetavust ja sidusust, soodustades ühenduvust erinevate sihtkohtade vahel?
- Kas planeering on sidus ümbritsevate teedega? Planeering peab arvestama olemasolevate teede suundadega. Planeering ei tohi pikendada liikumisi läbi planeeritava ala, aga peab arvestama aktiivsete liikumisviisidega. Planeering peab suurendama ümbritseva ja planeeritava keskkonna elukohtade, töökohtade ja teenuste lokaalset kättesaadavust (mida tihedam teedevõrk ja asustus, seda parem tulemus).
- Kas kohaliku tasandi teenusteni on kavandatud turvaline ja katkematu taristu jalgsi- ja rattaga liikumiseks (haridus, toidupoed, toitlustus, vabaaeg, sh pargid)?
- Kas planeeringulahendus võimaldab kohalikke ressursse ära kasutada (nt muld, pinnas, jääkenergia, kaevandusvesi) ja väärindada (nt ehitusjäätmed), et suurendada kohalike tootjate konkurentsivõimet? Vt ka ringsus planeerimises lühijuhendit.
- Kas planeeringulahendus sisaldab varjumispaika vastavalt planeeritavale elanike arvule? Tulenevalt Hädaolukorra seadusest ja varjendite ning varjumiskohtade suunistest
- Kas planeeringulahendus on pikaajaliselt funktsionaalne (vähest hooldust vajav) ja muutuvate olude kontekstis (klimaatilised või sotsiaalmajanduslikud põhjused) hõlpsalt ümber kohandatav (ümber planeeritav, projekteeritav või ehitatav)?
- Kas planeeringulahenduse väljatöötamisel ja heaks kiitmisel tuginetakse ehituse pikale vaatele ja hoonete rekonstrueerimise pikaajalisele strateegiale? (jätkusuutlik ja kättesaadav elamufond)
- Kas planeeringulahendus väldib sotsiaalmajanduslikku segregatsiooni?
- Kas planeeringulahendus säilitab alal pakutavad taskukohased eluasemed või loob samas mahus uusi taskukohased eluasemed?
Kultuuriline aspekt
- Kas on kasutatud täiendavaid kaasamis- ja osalusplaneerimise meetodeid lisaks planeerimisseaduse miinimumnõuetele (nt kogukondade kaasamise tase lähtuvalt kaasamishierarhiast, kaasav kujundus, ettepanekutega arvestamine)? Vt ka kuuluvustunde lühijuhendit
- Kas planeeringulahendus sisaldab olemasoleva hoonestuse kasutamist uusehituse asemel või integreerib olemasolevat uuega?
- Kas kavandatav planeeringulahendus säilitab olemasolevaid kogukonna poolt kasutatud ja kättesaadavaid ruume ja teenuseid või loob eri ühiskonnagruppidele uusi kooskäimisvõimalusi? (nt kavandades 10 või enamat elamisühikut luuakse ühtlasi ka funktsionaalset avalikku vabaõhu ruumi, sh istumisvõimalused, haljastus, vaatekoridorid) Kogukonnale, sh eri ühiskonnagruppidele, kättesaadavad teenused, kaubad, üüripinnad jne

TÖÖRIISTAD
JUHENDID
Kõiki kaasava elukeskkonna kavandamine ja loomine
Juhendmaterjal annab suuniseid ligipääsetavuse tagamiseks erivajadustega inimestele
EESTI ARHITEKTIDE LIIT JT / 2012
JUHENDID
Tühjeneva elukeskkonna kohandamise juhend
Kohalikule omavalitsusele ruumilise kahanemise ilmingute, eelkõige eluhoonete tühjenemise, prognoosimiseks ning kaardistamiseks.
RAHANDUSMINISTEERIUM JT/ 2020
JUHENDID
Hooneosade näidislahendused
Restaureerimisprojektide koostamise hõlbustamiseks on Muinsuskaitseamet lasknud näidistena välja töötada hooneosade arhitektuurseid- ja insenerilahendusi, mida saab projekteerimisel eeskujuna kasutada.
MUINSUSKAITSEAMET / 2024
JUHENDID
Rohevõrgustiku planeerimisjuhend
Juhend annab suunised rohevõrgustiku käsitlemiseks kohaliku omavalitsuse üldplaneeringutes ning
kajastab olulisemaid planeerimise põhimõtteid ka teiste planeeringuliikide jaoks.
KESKKONNAAGENTUUR, HENDRIKSON DGE / 2018
JUHENDID
Kliimakindlate üldplaneeringute koostamise juhend
Juhend annab ülevaate Østerbro kliimakindla naabruskonna loomise kohta. Tutvuda saab ühtse, rohelise ja kliimamuutusega kohanenud naabruskonna visiooniga ja projekti joonistega ning leida teavet selle kohta, kuidas esimesed kliimamuutustega kohanemise projektid on saanud visioonist tegelikkuseks.
HOFOR JT / 02.11.16
JUHENDID
Kliimakindlate linnade programm
Vastupidavate kogukondade suunas liikumiseks pakub ICLEI sihipäraseid juhendeid ja praktilisi töövahendeid, toetab linnu ja linnapiirkondi kohanemisstrateegiate ja tegevuskavade väljatöötamisel ning nende integreerimisel planeerimisprotsessi, et parandada linnade võimet kaitsta kodanikke kliimamuutustest ja inimtegevusest tingitud ning looduslike tagajärgede eest. Programm koondab temaatilised uudised, mida uuendatakse regulaarselt, andes lugejatele ülevaate valdkonna viimastest arengutest.
ICLEI
DIGITÖÖRIISTAD
Linnade kohanemise abivahend
Linnade kohanemise abivahendi (UAST) eesmärk on pakkuda linnadele, asulatele ja muudele kohalikele omavalitsustele abi kliimamuutustega kohanemise kavade väljatöötamisel, rakendamisel ja jälgimisel.
EEA / 07.06.2016
DIGITÖÖRIISTAD
Sini-rohevõrgustikud vastupidavatele linnadele
Platvorm käsitleb kestlikku linnaplaneerimist rohe- ja sinivõrgustike kaudu, pakkudes teadmisi, näiteid ja tööriistu kliimamuutustega kohanemiseks, elurikkuse suurendamiseks ning energiatõhusate ja vastupidavate linnade kujundamiseks.
ATELIER GROENBLAUW
JUHENDID
Hollandi Delta programm
Delta programmi algatamisest alates (2011) on Hollandi valitsus, omavalitsused ja nende veeametid koostöös teadusasutuste, MTÜ-de, ettevõtete ja elanikega teinud innovatiivselt koostööd kolmel teemal: üleujutusriski juhtimine, mageveevarustus ja ruumiline kohanemine.
CLIMATE ADAPT 2024

ALUSDOKUMENDID
Strateegia “Eesti 2035”
Elukeskkonna kujundamisel arvestatakse kõigi inimeste vajadustega ning otsustes järgitakse läbivalt kvaliteetse ruumi põhialuseid ja kaasava disaini põhimõtteid, et tagada igaühele nii vaimse, füüsilise kui ka digiruumi ligipääsetavus ja mugavus. Kasutusel on uuenduslikud tehnoloogiad ja looduslähedased lahendused, mis vähendavad ajakulu vahemaade läbimisel ja tagavad hea elukeskkonna terves Eestis.
Tagame ligipääsetavuse kõikidele inimestele elukaare vältel. See hõlmab maa- ja linnaruumi planeerimist, ehitiste arhitektuuri, välis- ja siseruumi ning on säästva ja tervikliku ning segregatsiooni vältiva elukeskkonna loomise aluseks.
Koostöömeelne ühiskond põhineb ühtekuuluvustundel ning inimeste valmisolekul aktiivselt panustada ühiste eesmärkide saavutamisse ning hüvede loomisse.
Eesti majandus on vastutustundlik inimeste ja looduse suhtes. Siin on paindlikku, uuendusmeelset ja vastutustundlikku ettevõtlust ning ausat konkurentsi soodustav turvaline majanduskeskkond.
Planeerimisseadus
Planeeringuga tuleb luua eeldused kasutajasõbraliku ning turvalise elukeskkonna ja kogukondlikke väärtusi kandva ruumilise struktuuri olemasoluks ja säilitamiseks ning esteetilise miljöö arenguks, säilitades olemasolevaid väärtusi. [§ 8]
Üleriigiline planeering “Eesti 2030+”
Teenuste, haridusasutuste ja töökohtade kättesaadavuse tagav toimepiirkondade sisene ja omavaheline sidustamine kestlike transpordiliikide abil.
Linnasisesed rohevõrgustikud tuleb siduda ümbruse haljasalade, metsade jt looduslike alade, linnalähedaste puhke- ja sportimispaikadega. Rohevõrgustiku sidusus ja maastikuväärtuste hoidmine.
Transpordi ja liikuvuse arengukava 2021-2035
Transporditaristut kavandatakse selliselt, et see toetaks inimestele vajalike igapäevateenuste kättesaadavust, oleks mugav, ligipääsetav ja kõigile ohutu.
Kliimamuutustega kohanemise arengukava aastani 2030
Kliimamuutuste mõju tõttu ei ole vähenenud elutähtsate teenuste kättesaadavus ega hoonete energiatõhusus.
Üleujutusriskide maandamine ning rohealade ja linnahaljastu arendamine kliimariskide maandamiseks.
Tormi-, üleujutus- ja erosioonirisk on maandatud, soojussaare efekti on leevendatud, asustuse kliimakindlust on suurendatud, valides selleks parimad lahendused maakasutuses ja selle planeerimises. Maakasutuse ja planeerimise meetmete puhul on ruumiline planeerimine instrument, millega on võimalik ennetada linnade ja rannikupiirkondade kohanemisega seotud riske.
Kliimakindla majanduse seaduse eelnõu
Kliimamuutuste leevendamise ja kliimamuutustega kohanemise eesmärkide täitmisel soodustatakse nii palju kui võimalik konkurentsivõimelist ettevõtluskeskkonda ja majanduspoliitikat. [§ 17]
Soositakse tegevusi, praktikaid ja looduspõhiseid lahendusi, mis soodustavad süsinikuvaru püsivat talletamist mullas ja ökosüsteemides, vähendavad kasvuhoonegaaside heidet või suurendavad kasvuhoonegaaside sidumist eri sektorites. /…/ Avalik sektor soosib planeeringute kaudu vähese kasvuhoonegaaside heitega tehnoloogiate katsetamiseks selleks mõeldud alade rajamist. [§ 24]
Kliimamuutustega kohanemise eesmärgid: majanduse ja taristute toimimine mistahes kliimasündmuse avaldumisel nii, et taristust sõltuvad teenused on inimestele kättesaadavad. [§ 33 lõige 1]
Kliimamuutustega kohanemise eesmärgid: looduspõhiste kohanemislahenduste edendamine ja eelistamine, eriti tiheasustusaladel ning põllumajandusmaastikel, nii et need toetaksid elurikkust, looduse hüvede säilimist ja inimeste heaolu. [§ 33 lõige 7]
Avalikul sektoril on kohustus planeeringute elluviimisesse /…/ integreerida kliimakindluse tagamine ning edendada ja eelistada looduspõhiseid lahendusi, mis:
a) toetavad inimeste heaolu ja tervist, looduslikku mitmekesisust, ökosüsteemide säilimist ja toimimist;
b) arendavad elukeskkonda, looduse hüvesid ja kliimamuutuste mõjuga kohanemist toetavat rohevõrgustikku;
c) edendavad elanikkonna teadlikkust, lõimivad kliimavaldkonna teadmised iga haridustaseme õppekavasse, sealhulgas elukestvasse õppesse ning suurendavad kohalike kogukondade ja ühiskonna valmisolekut kliimariskidega toime tulekuks; d) maandavad ja leevendavad ekstreemsetest ilmaoludest ja kliimariskidest tekkivaid ohte, sealhulgas tormi- ja üleujutusriske, ohte veevarudele, kuumalainete ja põudade mõju ning soojussaare efekti;
e) toetavad kasvuhoonegaaside vähendamise eesmärkide täitmist. [§ 35 lõige 2]
Puudega inimeste erivajadustest tulenevad nõuded ehitisele
Ehitised, kus pakutakse avalikkusele suunatud teenuseid, tuleb projekteerida ja ehitada kooskõlas ehitusseadustikuga ning järgida ehitusseadustiku § 11 lõike 4 alusel 3. juunil 2018. a kehtestatud määrusest nr 28 „Puudega inimeste erivajadustest tulenevad nõuded ehitisele”.
Kvaliteetse ruumi aluspõhimõtted
Hea ruumilahendus loob tänapäevaste vahendite abil keskkonda, mis kultuuripärandi austamise kõrval loob ka uusi kultuuriväärtusi ja toetab bioloogilist mitmekesisust. Kasutajasõbraliku ruumi kujundamine tähendab ruumi kasutamise mugavuse ja funktsionaalsete vajadustega arvestamist ning lahendusi, mis võivad näiteks olla seotud erinevate liikumisvõimalustega, ühendusteede, puhkealadega vms.
Mitmekesisus – hea ruumilahendus toetab elavaid ja segakasutusega naabruskondi ning aitab vältida segregatsiooni.
Hea ruumilahendus ei täida üksnes funktsionaalseid, tehnilisi ja majanduslikke nõudeid, vaid ka seob inimesi ja suurendab omavahelist lävimist.
Rohepöörde tegevusplaan 2023-2025
Ohutu ja rohepööret toetava tänavakeskkonna kujundamine. Rohereformi vaates on üks olulisim eesmärk autostumise vähendamine, millele aitavad kaasa nii ühistranspordi arendamine kui ka sellise tänavakeskkonna loomine, kus on ohutu jalgrattaga liigelda ning jalgsi liikuda.
Rohepoliitika ekspertgrupi raport 2022
Soosida mitmeotstarbelist maakasutust ja võtta meetmeid elurikkuse säilitamiseks väljaspool kaitstavaid maastikke. Integreerida elurikkuse säästmine ja taastamine ning looduse hüvede piisav pakkumine erinevatesse maakasutuspraktikatesse.
Kohanemise tegevused integreerida kõikidesse valdkondlikesse arengukavadesse ja KOV planeeringutesse: vaja on välja töötada aluspõhimõtted riskihindamiseks, kuidas edaspidi kohanemise tegevused integreerida valdkondlikesse strateegiatesse, kuidas oluliste investeeringute puhul hinnata nende kliimakindlust ja vastavust kohanemise vajadustele, ning sätestada, millised on nõuded kohanemisega seotud tegevustele eri tasandite planeeringutes. KOVide tasandil on oluline ka tagada eelarve vastavus eelarvestrateegiale ja planeeringutele.
Eesti keskkonnastrateegia aastani 2030
Mitmeotstarbeliste ja sidusate maastike säilitamine.
Planeerimise põhimõtted 2016
Planeerimisseaduse § 12 toob välja, et planeerimisel peab võimaluse korral soodustama varem kasutuses olnud või ebapiisavalt kasutatud alade otstarbekamat kasutamist (lõige 1). Asustuse planeerimisel peab tasakaalustatult käsitlema ehitatud keskkonda ja rohealasid, arvestades olemasolevat keskkonda ning asukohast tulenevaid asjaolusid (lõige 2). Planeerimisel tuleb võimaluse korral eelistada keskkonnasäästlikke ja energiatõhusaid lahendusi (lõige 3).
Nutikas kahanemisega kohanemine Eestis
Üldplaneeringud peaks kohanduma rahvastiku arengu suundumustele ja majanduslikele võimalustele võimaldades paindlikku maakasutust ja maa-alade ajutist vahekasutust ning seades sihiks asustustiheduse tõstmise.
Ehituse pikk vaade 2035
Elamufondi haldamine on kulutõhus. Uusehituse kõrval pannakse järjest enam rõhku renoveerimisele.
Ehitusvaldkonnas kasutatakse nutikaid ja teedrajavaid lahendusi ning nende leidmiseks tehakse koostööd nii omavahel kui ka teadusasutustega.
Ehitusotsused tehakse pikaajaliselt ette mõeldes, andmetele tuginedes ja säästlikult, luues kogu ehitise
eluringi jooksul tasakaalu ökoloogiliste ja majanduslike aspektide vahel. /…/ Ehitised on uuesti või uuel otstarbel kasutatavad ja paindlikud, see tähendab, et neid saab nii demonteerida või ümber paigutada kui ka ümber ehitada ning nende funktsionaalsus on ajas muudetav. Ehitisi ja elukeskkondiplaneeritakse selliselt, et need oleksid hiljem vajadustele kohandatavad.
Ettepanekuid Tööriistakasti täiustamiseks saab esitada siin.