Tööriistakast: Ressursse säästev

EESMÄRK

Ajalooliselt on Eestile olnud iseloomulik ressursimahukas hajaasustus. Kaasnevat ressursside ebaühtlast jaotust on süvendanud linnastumise ja valglinnastumise ning rahvastiku kahanemise suundumused. Ka paljud viimastel aastakümnetel planeeritud asulad on hõredalt asustatud ja monofunktsionaalsed, mis on soodustanud pendelrände vajadust ja autostumist. Neil protsessidel on negatiivne mõju nii keskkonnale kui inimeste toimetulekule ja elukvaliteedile laiemalt.  

Ressursisäästlik kestliku elukeskkonna planeerimine hõlmab uue maa kasutuselevõtmise vältimist ning asustuse tihendamist hajaasustuse ja valglinnastumise soodustamise asemel, olemasolevate hoonete renoveerimise ja mitmeotstarbelise kasutamise eelistamist uute hoonete rajamisele ning looduspõhiste lahenduste eelistamist ressursimahukamatele tehnoloogilistele lahendustele.  


KONTROLLKÜSIMUSED

Kontrollküsimused on suunavad ning aitavad kaalutleda üld- ja detailplaneeringu kestlikkust ja kvaliteeti, ent ei anna planeeringule kvantitatiivset hinnangut. Küsimused on kasulikud eelkõige planeeringu algatamise etapis. Lugemise lihtsustamiseks on küsimused jaotatud keskkonna, sotsiaalmajanduslike ja kultuuriliste aspektide alla. Kontrollküsimuste alalehel saab küsimustega tutvuda teemade lõikes ning need interaktiivseks täitmiseks alla laadida.

Kontrollküsimused (11)

Keskkonna aspekt 

  • Kas rohe- ja sinivõrgustiku toimivus on tagatud (nt sidususe olemasolu, mitmekesine ja mitmerindeline haljastus, metsasus vähemalt 50%)? Vt ka ringsus planeerimises ja elurikkus planeerimises lühijuhendeid.
  • Kas tehnilise taristu ja looduslike protsesside toetamiseks ning kliimakindluse suurendamiseks on kavandatud looduspõhiseid lahendusi (nt sademeveekäitlus, roheseinad ja -katused)?
  • Kas energiamahukas tootmine on kavandatud energiatootmisüksuste juurde? (vt ka koostootmine ringsus planeerimises lühijuhendis)
  • Kas hajaasustuse planeeringulahendus võimaldab taastuvenergia kasutamist (sh võrguvälisena)?
  • Kas eelisjärjekorras arendatakse seni kasutuses olnud alasid, et minimaalselt hõivata looduslikku maad?

Sotsiaalmajanduslik aspekt

  • Kas olemasolevat tehnilist ja sotsiaalset taristut on tasuvuse suurendamiseks ja energiatarbe vähendamiseks optimaalselt ära kasutatud?
  • Kas planeeringulahendus on mitmeotstarbeline ja terviklik (äri- ja tootmismaad, kõrvalsihtotstarve EK I korrustel jne), et toetada majanduslikku arengut ja vähendada sundliikumisi? Vt ka ringsus planeerimises lühijuhendit.
  • Kas planeeringulahendus tihendab või hajutab asustust/teenuseid? (teenuste tihedus suurendab piirkonna aktraktiivsust ja optimeerib teenuste kasutamist) Kas planeeringulahendus säilitab olemasolevate teenuste ja kaupade kättesaadavuse?
  • Kas planeeringulahendus võimaldab kohalikke ressursse ära kasutada (nt muld, pinnas, jääkenergia, kaevandusvesi) ja väärindada (nt ehitusjäätmed), et suurendada kohalike tootjate konkurentsivõimet? Vt ka ringsus planeerimises lühijuhendit.

Kultuuri aspekt

  • Kas planeeringulahendus sisaldab olemasoleva hoonestuse kasutamist uusehituse asemel või integreerib olemasolevat uuega?
Kontrollküsimused (15)

Keskkonna aspekt 

  • Kas planeeringulahendus panustab kliimapositiivsuse saavutamisse? Selle välja selgitamiseks saab kasutada GGIA kalkulaatorit, abiks on ka CO2 jalajälje arvutamise digitööriista mooduli ja ringse planeerimise lühijuhend
  • Kas rohe- ja sinivõrgustiku toimivus on tagatud (nt sidususe olemasolu, mitmekesine ja mitmerindeline haljastus, metsasus vähemalt 50%)? Vt ka ringsus planeerimises ja elurikkus planeerimises lühijuhendeid.
  • Kas tehnilise taristu ja looduslike protsesside toetamiseks ning kliimakindluse suurendamiseks on kavandatud looduspõhiseid lahendusi (nt sademeveekäitlus, roheseinad ja -katused)?
  • Kas planeeringulahendus on liginullenergiakuluga? (A energiaklass) Vt ka ringsus planeerimises lühijuhendit
  • Kas energiamahukas tootmine on kavandatud energiatootmisüksuste juurde (kommentaar: võib laiendada ka elamuhoonetele jm lisaks tootmishoonetele)?
  • Kas hajaasustuse planeeringulahendus võimaldab taastuvenergia kasutamist (sh võrguvälisena)?
  • Kas eelisjärjekorras arendatakse seni kasutuses olnud alasid, et minimaalselt hõivata looduslikku maad?

Sotsiaalmajanduslik aspekt

  • Kas planeeringulahendus asub välja kujunenud piirkonnas, kus on olemas varustatus igapäevaste teenustega (veevarustus, kanalisatsioonilahendus, ühistranspordiühendus), sh toetab asustuse tihendamist?
  • Kas olemasolevat tehnilist ja sotsiaalset taristut on tasuvuse suurendamiseks ja energiatarbe vähendamiseks optimaalselt ära kasutatud?
  • Kas planeeringulahendus on mitmeotstarbeline ja terviklik (äri- ja tootmismaad, kõrvalsihtotstarve EK I korrustel jne), et toetada majanduslikku arengut ja vähendada sundliikumisi? Vt ka ringsus planeerimises lühijuhendit.
  • Kas planeeringulahendus on pikaajaliselt funktsionaalne (vähest hooldust vajav) ja muutuvate olude kontekstis (klimaatilised või sotsiaalmajanduslikud põhjused) hõlpsalt ümber kohandatav (ümber planeeritav, projekteeritav või ehitatav)?
  • Kas planeeringulahenduse väljatöötamisel ja heaks kiitmisel tuginetakse ehituse pikale vaatele ja hoonete rekonstrueerimise pikaajalisele strateegiale? (jätkusuutlik ja kättesaadav elamufond)
    • Kas planeeringulahendus väldib sotsiaalmajanduslikku segregatsiooni?
    • Kas planeeringulahendus säilitab alal pakutavad taskukohased eluasemed või loob samas mahus uusi taskukohased eluasemed?
  • Kas planeeringulahendus võimaldab kohalikke ressursse ära kasutada (nt muld, pinnas, jääkenergia, kaevandusvesi) ja väärindada (nt ehitusjäätmed), et suurendada kohalike tootjate konkurentsivõimet? Vt ka ringsus planeerimises lühijuhendit.

Kultuuri aspekt

  • Kas planeeringulahendus sisaldab olemasoleva hoonestuse kasutamist uusehituse asemel või integreerib olemasolevat uuega?
TÖÖRIISTAD

UUS JUHEND

Lühijuhend: ringsus planeerimises

Ringsuse ja planeerimise seoste kohta loodi projekti raames uus lühijuhend. Juhendist leiad asjakohast teavet ja näiteid ringsuse põhimõtete rakendamise kohta nii detail- kui üldplaneeringu tasandil planeeringulahenduse koostamisel.

SEI TALLINN / 10.12.24

DIGITÖÖRIISTAD

Tööriistakast kestlike käitumisviiside toetamiseks

Tööriistakast on mõeldud abistama kõiki, kelle ülesandeks või südameasjaks on toetada inimeste kestlikkumat käitumist.

RIIGIKANTSELEI JT / 2023

DIGITÖÖRIISTAD

Amsterdam Circular Toolbox

Tööriistakast pakub hulganisti artikleid, näiteid ja viiteid ringse ehituse teemadel, nt puitehitus, renoveerimine, materjalipassid ja tulumudelid.

CITY OF AMSTERDAM

DIGITÖÖRIISTAD

Rohetiigri rohesoovituste tööriistakast omavalitsustele

38 soovitust, mis aitavad omavalitsustel ja kogukondadel sisustada ja kiirendada kohalikku rohepööret. Soovitused jagunevad kuude alateemasse: elurikkus,  energeetika ja kliima, jäätmed ja ringmajandus, koosloomeline valitsemine, rohehanked, maakasutus ja planeerimine.

ROHETIIGER / 2021

DIGITÖÖRIISTAD

Kesta.me

Platvorm avalikule ja erasektorile, et panustada kestliku arengu eesmärkide saavutamisse.

RIIGIKANTSELEI JT

JUHENDID

Delivering the circular economy. A toolkit for policymakers

Raportis antakse ülevaade ringmajanduse tähtsusest, pakutakse välja metoodika ülemineku kiirendamiseks ja tuuakse Taani näide.

ELLEN MACARTHUR FOUNDATION / 2015

JUHENDID

Making the Circular Economy Work

Juhend töötati välja eesmärgiga toetada poliitikuid ja seadusandjaid ning ettevõtteid uuenduste elluviimisel ja ühistele väljakutsetele lahenduste leidmisel.

JUHENDID

Soovitused kohalikele omavalitsustele elamumajanduse korraldamiseks

Juhendmaterjal käsitleb elamumajanduse korraldamisega seotud teemavaldkondi, nagu
elamupiirkondade planeerimine ja kestlik elukeskkond, kahaneva rahvastikuga piirkonnad, pakkudes sammud kahaneva elanikkonnaga piirkonna strateegiliseks planeerimiseks jpm.

TREA, MKM / 12.10.18

JUHENDID

Linnaelustiku käsiraamat: elurikas linn

“Linnaelustiku käsiraamatus” tutvustatakse meetodeid säilitamaks ja suurendamaks praeguste koosluste (sh aiad, pargid, metsad, hoonestatud alad) elurikkust linnakeskkonnas ja kirjeldatakse, kuidas luua juurde uusi ökoloogiliselt ja esteetiliselt väärtuslikke tehiskooslusi (lillemurud, haljaskatused).

SEI TALLINN / 2010

UURINGUD

Transitioning Amsterdam into a Circular City

Uuring annab ülevaate Buiksloterhami potentsiaalist saada Amsterdami kui ringse linna arendamise juhtivaks näiteks.

METABOLIC JT

UURINGUD

Ringmajanduse võimekuse tõstmine kohalikes omavalitsustes

Uuring koondab eeltööd valmistamaks kõikidele Eesti KOV-idele individuaalsed ringmajanduse teekaardid.

KESKKONNAAGENTUUR JT / 2023

JUHENDID

Spatial planning: the crucial element for sustainable and resilient local development

Kuus praktilist sammu kohalikele omavalitsustele energia, kliima ja liikuvuse integreerimiseks ruumilisse planeerimisse. Samuti kirjeldatakse IN-PLAN praktikas välja töötatud viit integreeritud planeerimisetappi, mille eesmärk on hõlbustada säästvate energia-, kliima- ja ruumiplaanide tõhusat rakendamist.

INSTITUTE FOR EUROPEAN ENERGY AND CLIMATE POLICY / 2023

ALUSDOKUMENDID
Strateegia “Eesti 2035”

Eesti majandus on vastutustundlik inimeste ja looduse suhtes. Kohalike ressursside väärindamine on kasvanud ja loodusvarade kasutamisel arvestatakse nii elurikkuse säilimise kui ka sotsiaal-majanduslike mõjudega. Lähme üle kliimaneutraalsele energiatootmisele. Võtame kasutusele ohutu, keskkonnahoidliku, konkurentsivõimelise, vajaduspõhise ning jätkusuutliku transpordi- ja energiataristu.

Võtame kasutusele ringmajanduse põhimõtted. Uuenduslikud lahendused, vähenenud jäätmeteke, materjal ringlusesse, liigiti kogumine.

Majanduspoliitika plaan

Ilmastikukindel elektrivõrk, katkematu energiavarustus, rohkem soodsat taastuvenergiat.

Eestis on juurdunud ringmajanduse mudel ja sellel baseeruv ettevõtlus. Paindlik tarbimise juhtimine ja tarbimise vastavus tootmisele, bio-ja ringmajanduse võimendamine jäätmete väärindamise teel.

Energiamajanduse arengukava aastani 2030

Aastaks 2050 vastab Eesti elamufondist kolmandik liginullenergiahoone energiatõhususarvu
väärtusele ja hoonete sisekliima kehtivatele standarditele. Tagatud on meeldiv, kvaliteetne
ja energiasäästlikult ning terviklikult lahendatud elukeskkond.

Ehituse pikk vaade 2035

Iga ehitatava objekti planeerimisel, projekteerimisel ja ehitamisel on arvestatud ehitise eluringi. Ehitusprotsess ja ehitatud objekt on loodus- ja energiasäästlik ning jätkusuutlik.

Ringmajanduse Valge raamat

Ressursse kasutatakse vastutustundlikult ja nõudlusest lähtuvalt, ressursikasutus on läbi mõeldud ja jäätmeteke on viidud miinimumi.

Kliimakindla majanduse seaduse eelnõu

Mitmekesistatakse ja tõhustatakse kohalike ressursside väärindamist ja ringset kasutust ühiskonnale võimalikult suurt väärtust looval ja säästlikul viisil ning eelistatakse Eesti loodusvarade ja Eestis toodetud toorme kohapealset väärindamist ning teisese toorme kohapealset kasutamist. [§ 22]

Ressursse kasutatakse vajaduse põhjal ja vastutustundlikult, vähendades miinimumini esmase toorme kasutust ja eelistades kohalikku ja taastuvat teisest tooret ning tagatakse toodete ja ehitiste pikaajaline kasutamine. [§ 20]

Riigi jäätmekava 2023-2028

Kestlik ja teadlik tootmine ja tarbimine ning jäätmetekke vältimise ja korduskasutuse edendamine. Materjaliringluse suurendamine. Jäätmetekke vältimine ja toodete korduskasutamine ning parandamine, luuakse jäätmetest uut väärtust toormena.

Säästva arengu strateegia 15. eesmärk: elurikkus ja maismaaökosüsteemid

Majandada kestlikult metsi, võidelda kõrbestumisega, peatada ja pöörata tagasi pinnase ja mulla degradeerumine ning peatada elurikkuse vähenemine.

Eesti riiklik energia- ja kliimakava 2030

Ringmajandusel on otsene panus KHG-de heitkoguse vähendamisele näiteks läbi ressursitõhusama tootmise ja tarbimise, toodete eluea pikendamise, uuenduslike ärimudelite, mis vähendavad sõltuvust esmasest toorainetest või jäätmekäitluse ja ringlussevõtu arendamise, mille tõttu väheneb vajadus toota uusi tooteid ja materjale.

Rohereformi tegevusplaan 2023-2025

On oluline minna lineaarselt majandusmudelilt üle ringmajandusele. Toimiv ringmajandus aastaks 2050.

Liikuvuse tulevik. Arengusuudumused aastani 2035

Ressursse säästev ja tõhus maakasutus linnaruumi tihendamise planeerimispraktikatega. Tihedam linnaruum toob kaasa ka väiksema transpordiga seotud energiatarbimise.

Planeerimise põhimõtted 2016

Planeerimisseaduse § 12 toob välja, et planeerimisel peab võimaluse korral soodustama varem kasutuses olnud või ebapiisavalt kasutatud alade otstarbekamat kasutamist (lõige 1). Asustuse planeerimisel peab tasakaalustatult käsitlema ehitatud keskkonda ja rohealasid, arvestades olemasolevat keskkonda ning asukohast tulenevaid asjaolusid (lõige 2). Planeerimisel tuleb võimaluse korral eelistada keskkonnasäästlikke ja energiatõhusaid lahendusi (lõige 3).

Nutikas kahanemisega kohanemine Eestis

Üldplaneeringud peaks kohanduma rahvastiku arengu suundumustele ja majanduslikele võimalustele võimaldades paindlikku maakasutust ja maa-alade ajutist vahekasutust ning seades sihiks asustustiheduse tõstmise.


Ettepanekuid Tööriistakasti täiustamiseks saab esitada siin.