Positiivse keskkonnamõjuga
Positiivse keskkonnamõjuga, sh kliima ja elurikkuse eesmärke toetavas planeeringulahenduses eelistatakse kliimakindlaid ja kliimamuutusi leevendavaid või mitte süvendavaid lahendusi, millel puudub märkimisväärne negatiivne keskkonnamõju (materjalikulu, elurikkuse kahjustamine, õhu-, pinnase ja/või vee reostus). Selline keskkonnamõju on eelkõige tagatud sidusa ja ligipääsetava rohevõrgustiku olemasolu, puutumatute loodusalade säilitamise ning maakasutuse mitmekesistamise kaudu, kuid seda toetatud ka teised elemendid, nt säästlike liikumisviiside ja taastuvenergia eelistamine, elamute energiakasutuse ja -kulu vähendamine ning ringmajanduse soodustamine.

EESMÄRK
Eelistada maa- ja ruumikasutuse kavandamisel ning ruumiloomes kliimakindlaid ja kliimamuutusi leevendavaid mitmekesiseid ruumilahendusi. Positiivse keskkonnamõju tagab eelkõige tasakaalustava sidusa ökosüsteemi teenuseid pakkuva rohevõrgustiku toimimine, looduse säilitamine ja taastamine koostoimes muu maakasutusega, ning elukeskkonda toetavad tervislikud liikumisviisid, piirkondlik taastuvenergia, energiasäästlikkus ja ringmajandus.

KONTROLLKÜSIMUSED
Kontrollküsimused on suunavad ning aitavad kaalutleda üld- ja detailplaneeringu kestlikkust ja kvaliteeti, ent ei anna planeeringule kvantitatiivset hinnangut. Küsimused on kasulikud eelkõige planeeringu algatamise etapis. Lugemise lihtsustamiseks on küsimused jaotatud keskkonna, sotsiaalmajanduslike ja kultuuriliste aspektide alla. Kontrollküsimuste alalehel saab küsimustega tutvuda teemade lõikes ning need interaktiivseks täitmiseks alla laadida.
Kontrollküsimused (16)
Keskkonna aspekt
- Kas hajaasustuse planeeringulahendus võimaldab taastuvenergia kasutamist (sh võrguvälisena)?
- Kas tiheasustuspiirkonda planeeritaval lahendusel on kaalutud säästlike müra tõkestavate lahenduste kasutamist?
- Kas planeeringulahendus arvestab maastiku- ja loodusväärtustega (väärtuslikud loodusmaastikud sh metsad, mereäärsed alad, mitmekülgseid maastikuelemente sisaldavad põllumaastikud jne) võimendades nende positiivseid mõjusid?
- Kas tehnilise taristu ja looduslike protsesside toetamiseks ning kliimakindluse suurendamiseks on kavandatud looduspõhiseid lahendusi (nt sademeveekäitlus, roheseinad ja -katused)?
- Kas uue tehiskeskkonna kavandamisel väärtustatakse olemasolevat taimestikku ja kasutatakse elurikkust tagavaid looduspõhiseid lahendusi (vegetatsiooni taastamine)?
- Kas eelisjärjekorras arendatakse seni kasutuses olnud alasid, et minimaalselt hõivata looduslikku maad?
- Kas rohe- ja sinivõrgustiku toimivus on tagatud (nt sidususe olemasolu, mitmekesine ja mitmerindeline haljastus, metsasus vähemalt 50%)? Vt ka ringsus planeerimises ja elurikkus planeerimises lühijuhendeid.
Sotsiaalmajanduslik aspekt
- Kas olemasolevat tehnilist ja sotsiaalset taristut on tasuvuse suurendamiseks ja energiatarbe vähendamiseks optimaalselt ära kasutatud?
- Kas on kavandatud võimalused elektrisõidukite laadimispunkti rajamiseks või ligipääs olemasolevale punktile mõistlikul kaugusel?
- Kas planeeringulahendus võimaldab kohalikke ressursse ära kasutada (nt muld, pinnas, jääkenergia, kaevandusvesi) ja väärindada (nt ehitusjäätmed), et suurendada kohalike tootjate konkurentsivõimet? Vt ka ringsus planeerimises lühijuhendit.
- Kas planeeringulahendus parandab ligipääsetavust ja sidusust, soodustades ühenduvust erinevate sihtkohtade vahel?
- Kas planeering on sidus ümbritsevate teedega? Planeering peab arvestama olemasolevate teede suundadega. Planeering ei tohi pikendada liikumisi läbi planeeritava ala, aga peab arvestama aktiivsete liikumisviisidega. Planeering peab suurendama ümbritseva ja planeeritava keskkonna elukohtade, töökohtade ja teenuste lokaalset kättesaadavust (mida tihedam teedevõrk ja asustus, seda parem tulemus).
- Kas on tagatud eriliigiliste transpordiviiside sidusus ja lahendus toetab multimodaalsust? Kõige olulisem multimodaalsus on jala ning ühistransport. Ühistransporidi peatused, mis on omavahel seotud, ei tohi paikneda kaugemal kui 400 meetrit, ristmikel 200 meetrit üksteisest.
- Kas kohaliku tasandi teenusteni on kavandatud turvaline ja katkematu taristu jalgsi- ja rattaga liikumiseks (haridus, toidupoed, toitlustus, vabaaeg, sh pargid)?
Kultuuri aspekt
- Kas planeeringulahendus sisaldab olemasoleva hoonestuse kasutamist uusehituse asemel või integreerib olemasolevat uuega?
Kontrollküsimused (19)
Keskkonna aspekt
- Kas hajaasustuse planeeringulahendus võimaldab taastuvenergia kasutamist (sh võrguvälisena)?
- Kui planeeringulahendus asub tööstusala või intensiivselt majandatava põllumajandusmaa lähedal, kas põhja- või pinnavee reostuse ohu vältimiseks on rakendatud leevendusmeetmeid?
- Kas planeeringulahendus tagab minimaalse valgusreostuse ja müratekke?
- Kas tiheasustuspiirkonda planeeritaval lahendusel on kaalutud säästlike müra tõkestavate lahenduste kasutamist?
- Kas tehnilise taristu ja looduslike protsesside toetamiseks ning kliimakindluse suurendamiseks on kavandatud looduspõhiseid lahendusi (nt sademeveekäitlus, roheseinad ja -katused)?
- Kas uue tehiskeskkonna kavandamisel väärtustatakse olemasolevat taimestikku ja kasutatakse elurikkust tagavaid looduspõhiseid lahendusi (vegetatsiooni taastamine)?
- Kas eelisjärjekorras arendatakse seni kasutuses olnud alasid, et minimaalselt hõivata looduslikku maad?
- Kas rohe- ja sinivõrgustiku toimivus on tagatud (nt sidususe olemasolu, mitmekesine ja mitmerindeline haljastus, metsasus vähemalt 50%)? Vt ka ringsus planeerimises ja elurikkus planeerimises lühijuhendeid.
- Kas planeeringulahendus panustab kliimapositiivsuse saavutamisse? Selle välja selgitamiseks saab kasutada GGIA kalkulaatorit, abiks on ka CO2 jalajälje arvutamise digitööriista mooduli ja ringse planeerimise lühijuhend
Sotsiaalmajanduslik aspekt
- Kas olemasolevat tehnilist ja sotsiaalset taristut on tasuvuse suurendamiseks ja energiatarbe vähendamiseks optimaalselt ära kasutatud?
- Kas on kavandatud võimalused elektrisõidukite laadimispunkti rajamiseks või ligipääs olemasolevale punktile mõistlikul kaugusel?
- Kas planeeringulahendus võimaldab kohalikke ressursse ära kasutada (nt muld, pinnas, jääkenergia, kaevandusvesi) ja väärindada (nt ehitusjäätmed), et suurendada kohalike tootjate konkurentsivõimet? Vt ka ringsus planeerimises lühijuhendit.
- Kas planeeringulahendus asub välja kujunenud piirkonnas, kus on olemas varustatus igapäevaste teenustega (veevarustus, kanalisatsioonilahendus, ühistranspordiühendus), sh toetab asustuse tihendamist?
- Kui kaugel asub planeeringulahendus kõrge õhureostuse ohuga objektidest?
- Kas planeeringulahendus parandab ligipääsetavust ja sidusust, soodustades ühenduvust erinevate sihtkohtade vahel?
- Kas planeering on sidus ümbritsevate teedega? Planeering peab arvestama olemasolevate teede suundadega. Planeering ei tohi pikendada liikumisi läbi planeeritava ala, aga peab arvestama aktiivsete liikumisviisidega. Planeering peab suurendama ümbritseva ja planeeritava keskkonna elukohtade, töökohtade ja teenuste lokaalset kättesaadavust (mida tihedam teedevõrk ja asustus, seda parem tulemus).
- Kas kohaliku tasandi teenusteni on kavandatud turvaline ja katkematu taristu jalgsi- ja rattaga liikumiseks (haridus, toidupoed, toitlustus, vabaaeg, sh pargid)?
Kultuuri aspekt
- Kas planeeringulahendus sisaldab olemasoleva hoonestuse kasutamist uusehituse asemel või integreerib olemasolevat uuega?

TÖÖRIISTAD

UUS JUHEND
Lühijuhend: elurikkus planeerimises
Selle teema kohta on tööriistakasti projekti raames loodud uus lühijuhend. Juhendi eesmärgiks on edendada elurikkuse säilitamise ja taastamise vajadustega arvestamist ruumilises planeerimises. Juhend on kasutatav eelkõige detailplaneeringu tasandil, pakkudes tuge detailplaneerijale olukorras, kus keskkonnamõju strateegilist hindamist läbi ei viida ja planeeringumeeskonnas ei ole ökoloogi ega keskkonnaeksperti.
HENDRIKSON DGE / 05.09.2024

UUS JUHEND
Lühijuhend: CO2 jalajälje arvutamise digitööriista moodul
Selle teema all on tööriistakasti projektis loodud ESPON GGIA tööriistal põhinev digitööriista kasutusjuhend. ESPON GGIA tööriist on loodud kasvuhoonegaaside heitmete kvantifitseerimiseks ruumiplaneerimises.
SEI TALLINN JT / 2022
JUHENDID
Ruumilise planeerimise roheline raamat
Roheline raamat sisaldab ettepanekuid nii planeerimispraktika kui ka planeerimissüsteemi parendamiseks.
RAHANDUSMINISTEERIUM / 2020
JUHENDID
Rohevõrgustiku planeerimisjuhend
Juhend annab suunised rohevõrgustiku käsitlemiseks kohaliku omavalitsuse üldplaneeringutes ning kajastab olulisemaid planeerimise põhimõtteid ka teiste planeeringuliikide jaoks.
KESKKONNAAGENTUUR, HENDRIKSON DGE / 2018
DIGITÖÖRIISTAD
SEACAP (Sustainable Energy Access and Climate Action Plan) Toolbox
Tööriistakast pakub lihtsalt kasutatavat samm-sammulist juhendit, et toetada kohalikke omavalitsusi SEACAPi juhendis esitatud soovituste rakendamisel.
COVENANT OF MAYORS IN SUB-SAHARAN AFRICA / 2020
DIGITÖÖRIISTAD
“COMPASS” toolbox
Kliimameetmete leevenduspoliitika hindamise tööriistakast (COMPASS) pakub valikut kliimastsenaariumide modelleerimise tööriistadest, et toetada otsustajaid, analüütikuid ja kodanikuühiskonda kliimameetmete ja -poliitika mõjude hindamisel ja mõistmisel.
NEW CLIMATE INSTITUTE
DIGITÖÖRIISTAD
The Biodiversity Adaptation Toolbox
Tööriistakast pakub välja rea potentsiaalseid strateegilisi eesmärke ja meetmeid, et viia planeerimine kooskõlla uute põhimõtetega bioloogilise mitmekesisuse juhtimisel kliimamuutuste tingimustes.
ADAPTNRM / 2014
JUHENDID
A local integrated planning toolkit for
biodiversity and ecosystem services
See tööriistakomplekt aitab kohalikel omavalitsustel bioloogilist mitmekesisust ja ökosüsteemi teenuseid tõhusamalt planeerida, kasutades integreeritud planeerimise protsessi.
CORNELL UNIVERSITY, ICLEI / 2012

ALUSDOKUMENDID
Kliimapoliitika põhialused aastani 2050
Kvaliteetne ja liigirikas elukeskkond ning valmisolek ja võime kliimamuutustega kohaneda ja ebasoodsaid mõjusid vähendada.
Tagatakse senise metsamaa pindala säilitamine ja teistes maakasutuse kategooriates eelistatakse süsiniku sidumise suurendamise ja heite vähendamise võtteid.
Parem valmisolek kliimamuutustega kaasnevate mõjudega looduskeskkonnas, sihipärane kaasa aitamine looduslike liikide, elupaikade ning ökosüsteemide kohanemisele kliimamuutuste mõjudega.
Rohepöörde tegevusplaan 2023-2025
Kliimamuutuste leevendamiseks ja nendega kohanemiseks, keskkonna saastetaseme vähendamiseks ja liigilise mitmekesisuse hoidmiseks on vaja teha süsteemne muutus valdkondades, mis on seotud energiatootmise ning energiakasutuse vähendamisega, transpordi ja taristu ehituse ning kasutusega, toidu ja põllumajanduse, hoonete ja ruumiplaneerimise, metsanduse, maakasutuse ja põllumajandusega ning ressursside ja materjalide kasutamisega.
Keskkonna- ja kliimaeesmärkidega arvestava maakasutuse ning planeerimise toetamine ja elupaikade taastamine.
Kliimakindla majanduse seaduse eelnõu
Kliimamuutustega kohanemise eesmärgid: tõhus kliimamuutuste pikaajaliste mõjudega arvestamine maakasutuses, toidutootmises, veega varustatuses, metsanduses, planeeringutes ning ehituses. [§ 33 lõige 6]
Avalikul sektoril on kohustus planeeringute, /…/ arvestada käesolevas seaduses sätestatud kliimamuutuste leevendamise ning kliimamuutustega kohanemise põhimõtete ja eesmärkidega, kliimariskide aruandega ning võtta nende eesmärkide saavutamiseks muid asjakohaseid meetmeid. [§ 35 lõige 1]
Soositakse tegevusi, praktikaid ja looduspõhiseid lahendusi, mis soodustavad süsinikuvaru püsivat talletamist mullas ja ökosüsteemides, vähendavad kasvuhoonegaaside heidet või suurendavad kasvuhoonegaaside sidumist eri sektorites. [§ 24]
Kliimamuutuste leevendamise eesmärkide saavutamiseks suurendatakse järk-järgult vähese kasvuhoonegaaside heitega ja heiteta energiakandjate osakaalu energiatootmises, eesmärgiga, et alates 2040. aastast on elektri ja soojuse tootmine CO2 neutraalne. [§ 26 lõige 3]
Eesti Keskkonnastrateegia aastani 2030
Kõrvaldada järk-järgult nii tööstustest kui ka kodumajapidamistest osoonikihti kahandavad tehisained.
Aastaks 2030 on likvideeritud kõik täna teadaolevad jääkreostuskolded.
Toota elektrit mahus, mis rahuldab Eesti tarbimisvajadust, ning arendada mitmekesiseid, erinevatel energiaallikatel põhinevaid väikese keskkonnakoormusega jätkusuutlikke tootmistehnoloogiaid (5.3).
Mitmeotstarbeliste ja sidusate maastike säilitamine. (5.2)
Elustiku liikide elujõuliste populatsioonide säilitamiseks vajalike elupaikade ja koosluste olemasolu tagamine (5.2.2).
Säästva arengu tegevuskava aastani 2030
Keskkonnale ohtlike kemikaalide negatiivse mõju vähendamine, jäätmete vähendamine ja ringlussevõtt ning vee ja energia tõhusam kasutamine.
Õhusaasteainete heitkoguste vähendamise riiklik programm aastateks 2020-2030
Keskkonnale ohtlike kemikaalide negatiivse mõju vähendamine, jäätmete vähendamine ja ringlussevõtt ning vee ja energia tõhusam kasutamine.
Kliimamuutustega kohanemise arengukava aastani 2030
Üleujutusriskide maandamine ning rohealade ja linnahaljastu arendamine kliimariskide maandamiseks.
Kliimamuutustest tingitud riskide ennetamine energiavõrkudes ja taastuvenergia kasutamisel. Vastupidavamad hooned, energiatõhusamad kütte- ja jahutussüsteemid, tagamaks heasisekliima muutuvates ilmastikuoludes. Kliimamuutuste tõttu ei vähene energiasõltumatus, turvalisus, varustuskindlus ega suurene primaarenergia lõpptarbimise maht. (5.8 Energeetika ja varustuskindlus. Meede 8.1.)
Tormi-, üleujutus- ja erosioonirisk on maandatud, soojussaare efekti on leevendatud, asustuse kliimakindlust on suurendatud, valides selleks parimad lahendused maakasutuses ja selle planeerimises. (5.2 Maakasutus ja planeerimine. Meetmed 2.1 – 2.2.)
Muutuvas kliimas on tagatud liikide, elupaikade ja maastike mitmekesisus ning maismaa-ja veeökosüsteemide soodne seisundjaterviklikkus ning sotsiaal-majanduslikult oluliste ökosüsteemiteenuste pakkumine piisavas mahus ja piisava kvaliteediga. Meetmed 3.1 – 3.7. /…/ Ökosüsteemiteenustega arvestamine arendustegevuse ja planeeringute keskkonnamõjude hindamisel tuleb võtta kliimakohanemise kontekstis üheks oluliseks keskkonnahoiumeetmeks. (5.3 Looduskeskkond.)
Üleriigiline planeering “Eesti 2030+”
Linnasisesed rohevõrgustikud tuleb siduda ümbruse haljasalade, metsade jt looduslike alade, linnalähedaste puhke- ja sportimispaikadega (3.2.2). Rohevõrgustiku sidusus ja maastikuväärtuste hoidmine (6).
Tuleb vältida soovimatut mõju kliimale, saavutada taastuvenergia suurem osakaal energiavarustuses, tagada energiasäästlike meetmete rakendamine ja energiatootmise keskkonnamõju vähendamine (5).
Rohepoliitika raport 2022
Rohepoliitika raporti soovitus energeetika vallas (3.3.3), võimaldada puhta energeetika lahenduste rajamist kasutuses väljas olevatele aladele (vanad karjäärid jmt), aitab parandada maaressursi kasutamise efektiivsust.
Soosida mitmeotstarbelist maakasutust ja võtta meetmeid elurikkuse säilitamiseks väljaspool kaitstavaid maastikke. Integreerida elurikkuse säästmine ja taastamine ning looduse hüvede piisav pakkumine erinevatesse maakasutuspraktikatesse. Vältida looduslike rohumaade ja niitude metsastamist, sest see ei ole asjakohane kliimamuutuste leevendamise meede, kuna ohustab elurikkuse säilimist. (3.9)
Näha rohelisele infrastruktuurile ette 2% uute rajatiste kogueelarvest. Lisada elurikkuse taastamise ja soodustamise komponent ja rohevõrgustike ökoloogilise toimimise parandamine maakonna-, üld- ja detailplaneeringute ja avalike investeeringute juurde. See aitab integreerida elurikkuse hoidmist ja tavapärast majandustegevust.
Eesti riiklik energia-ja kliimakava aastani 2030
Taastuvenergia soojus- ja jahutusenergia toodangus. Energiasäästlikud hooned, enrgiatõhusamaks renoveerimine, energiasõltuvuse vähendamine elamufondis.
Ruumilised ja maakasutuslikud meetmed linnades transpordi energiasäästu suurendamiseks ja transpordisüsteemi tõhustamiseks.
Energiamajanduse arengukava aastani 2030
Uued hooned vastavad liginullenergiahoone energiatõhususarvu väärtusele. Keskvalitsuse hoonete energiatõhusus. Energiatõhusus ja vähenenud ülalpidamiskulud läbi rekonstrueerimise. Taastuvenergia osakaal 2030 vähemalt 50% energia lõpptarbimisest.
Energiamajandusega kaasnev negatiivne mõju bioloogilisele mitmekesisusele leevendatatakse.
Põlevkivi kasutamise riiklik arengukava 2016-2030
Ressursisäästlikumate tehnoloogiate kasutamine põlevkivi kaevandamisel ja kasutamisel, negatiivse keskkonnamõju vähendamine.
Rohereformi tegevusplaan 2023-2025
Prioriteet: Taastuvenergia 100%.
Metsanduse arengukava 2021-2030
Metsaraiete ruumilisel planeerimisel välditakse suurte lagedate alade koondumist, et tagada metsaosade suurem sidusus.
Metsandus aitab tagada metsaökosüsteemide ja nende elurikkuse püsimise, leevendab kliimamuutusi ning kohaneb kliimamuutuste mõjuga. Kuivendamisest tulenevate negatiivsete kliima- ja elurikkuse mõjude maandamine.
Ettepanekuid Tööriistakasti täiustamiseks saab esitada siin.