Kas üldplaneering tuleb kooskõlastada mh ka püsiasustusega väikesaarte seaduse mõistes üldkoguga, kuivõrd eelnimetatud seaduse § 5 näeb ette, et üldkogu pädevuses on kooskõlastuse andmine mh väikesaare arengukavale, üldplaneeringule ning maakasutuse üldistele põhimõtetele?

Püsiasustusega väikesaarte seaduse (VSaarS) kohase üldkogu kookõlastust tuleks planeeringumenetluses käsitleda planeerimisseaduse (PlanS) mõttes arvamusena. Kooskõlastus (ka kooskõlastaja) on haldusmenetluse seadusest (HMS §-st 16) tulenev mõiste, mis iseloomustab ainult haldusorganitevahelist suhtlust. Seega puudutavad kooskõlastused halduse kandjaid, mitte aga teisi haldusmenetluses osalejaid. Kõiki teisi haldusmenetluses osalejaid tuleb mõista kaasatavatena, kellel on õigus avaldada arvamust ja olla ära kuulatud. Arvamus on haldusorganile mittesiduva iseloomuga seisukoht, mida menetlev haldusorgan peab lõppotsuse tegemisel kaaluma ning mille arvestamata jätmine peab olema sisuliselt põhjendatud. Seaduses ei nähtu, et planeerimisotsuste tegemisel võiks kooskõlastaja olla mõni muu halduseväline kogu. Üldkogu ei ole käsitletav haldusorganina HMS § 8 lg 1 tähenduses (halduseväline kogu), kuivõrd üldkogu ei täida VSaarSist tulenevalt avaliku halduse ülesandeid, mistõttu ei saa saare üldkogu teda puudutavates küsimuste olla ka kooskõlastaja, vähemasti mitte HMS, KOKS ja PlanS mõttes.